تاریخچه طراحی لوگو

مطالعه ی تاریخچه طراحی لوگو مزیت های فراوانی برای شمایی که می خواهید طراح لوگو شوید، دارد. علاوه بر آن با داشتن یک آشنایی کلی از تاریخچه طراحی لوگو، شما می توانید یک شناخت کلی از مبحث شیرین لوگو سازی و خلق اولین المان از یک برند را به دست آورید. مطالعه تاریخچه و سرگذشت هر علمی یکی از راه هایی است که با استفاده از آن می توان درک بهتری از آن علم داشت. در بسیاری از مواقع نیز مطالعه سرگذشت علوم باعث می شود تا فرد بتواند بر پایه اصول و تئوری گذشته مفاهیم جدیدی را خلق کند. در هر صورت مطالعه تاریخچه طراحی لوگو نیز برای فعالان در این زمینه توصیه می‌شود زیرا علاوه بر این که به آن‌ها یک دید کلی از سرگذشت این علم می دهد بلکه به آن‌ها اجازه می دهد تا بتوانند از نکات مثبت و منفی لوگوها و سبک های طراحی در گذشته برای طراحی های مدرن خود الهام بگیرند.
لوگو برجیا-تایپوگرافی
در این مقاله قصد داریم تا در ابتدا توضیحاتی از تاریخچه ی لوگو برایتان ارائه دهیم. در ادامه یک مثال جالب از طراحی لوگو در یکی از سریال های معروف تلویزیونی برایتان می زنیم و سپس شما را با طراحی های لوگو در دوران جدید، آشنا می سازیم. مطالعه ی کامل این محتوا برای همه کسانی که می خواهند با تاریخچه طراحی و نقاشی، طراحی جلد کتاب و ساخت طرح های گرافیکی به خصوص لوگو آشنا شوند شدیداً توصیه می شود، چرا که بعد از پایان این مقاله شما به یک دید وسیع و جامع در ارتباط با سرگذشت لوگو می رسید. تاریخچه طراحی لوگو از دوران باستان تا دوران مدرن تاریخچه طراحی لوگو مربوط می شود به گذشته های دور یعنی در زمان انسان های نخستین که آنان برای رساندن هر مفهومی به هم نوع خود بر روی سنگ ها و دیوار غارها نقاشی هایی بجا می گذاشتند و بدین شکل بود که اولین نمونه از طراحی گرافیک در دوران قدیم شکل یافت. اولین لوگو و آرم ها، چندین هزارسال قبل در عصر یونان باستان به وجود آمدند. مفهوم لوگو از دو واژه یونانی λόγος logos به معنی کلمه دلیل آرم و τύπος typos به معنی منقوش کردن می آید. یونانیان باستان از نشان ها و لوگوها برای دریافت پیغام های رمزی و مخفیانه همچنین معرفی بهتر قوانین، استفاده می کردند. جالب است بدانید که بعد ها از لوگو، برای نوشتن و رساندن پیام های مختلف به یکدیگر استفاده کردند. آشوری ها به عنوان اولین سازندگان فولاد نیز استفاده های زیادی از لوگو می کردند و بر روی شمشیر ها و ابزارهای جنگی خود لوگوی مخصوص به خود را حک می کردند تا با این کار آشوریان را از دیگر کشور ها متمایز نشان دهند. این نمادها به آشوری ها اجازه می داد که برای ابزار ساخته شده توسط خود نیز بتوانند ادعای مالکیت کنند و به اصطلاح امروزی حق کپی رایت را برای خود ایجاد کرده باشند. تاریخچه لوگو و ارم در مصر باستان، اربابان مصری برای مشخص کردن دارایی های خود ازجمله گربه ها و چهارپایان خود از آرم های کوچک به صورت آویزی بر گردن آن‌ها استفاده می کردند، آنان همچنین یک سبک برای نوشتن پیام ها و برقراری ارتباط با یکدیگر به نام هیروگلیف اختراع کردند که در آن از تصاویر برای نوشتن بهره بردند که آن تصاویر هر یک معنای خاصی داشتند و می توانستند به تنهایی همانند یک آرم یا لوگو استفاده شوند. با مشاهده ی دقیق تر تاریخ مصریان در می یابیم که آنان از نمادهای مختلف در معماری های خود استفاده می کردند و همین می تواند دلیلی باشد که ما امروزه مصریان را از بهترین استفاده کنندگان لوگوها و آرم ها و نمادها بدانیم. از قرن دوازدهم میلادی به بعد از زمان قرون وسطا، از یکی از طرح های گرافیکی لوگو معروف به هرالدیک (پالتو) برای شناسایی اشراف زادگان و نجیب زاده ها و میزان درآمد آن‌ها استفاده می شد. در قرن های سیزدهم و چهاردهم، کشاورزان نیز از لوگو استفاده هایی به نفع خود می کردند به طوری که با استفاده از آهن های داغ بر روی گاو ها و سایر احشام خود علامت می گذاشتند که آن علامت ها به عنوان لوگویی برای صاحبان احشام بود تا با حیوانات دیگر کشاورزان قاطی نشوند.

طراحی لوگو در دوران جدید

همه چیز راجع به تایپوگرافی از گذشته تا الان طراحی لوگو در دوران جدید تاریخچه طراحی لوگو در اصل به دو دوره زمانی قدیم و جدید تقسیم می شود که منظور از دوره ی قدیم دوره ای خیلی خیلی دورتر از زمان اختراع اینترنت می باشد. دراوایل به وجود آمدن اینترنت، طراحان سعی کردند با ترسیم موضوعات و شکل های مختلف دنیای واقعی به صورت فانتزی و شبیه سازی شده لوگو هایی را به شکل واقعی به تصویر بکشند که به این سبک طراحی، اسکیومورفیسم گفته می شود. اسکیومورفیسم را می توان یک تقلید از دنیای واقعی دانست، این سبک طراحی برای اولین بار در دهه 1980 میلادی شکل گرفت. استیو جابز، موسس شرکت اپل را می توان یکی از پیشتازان استفاده از سبک طراحی اسکیومورفیسم در عصرجدید دانست. در قرن 20 م روند طراحی لوگو توسط کسب و کارها بسیار جدی تر از قبل دنبال می شد زیرا علوم بازاریابی در این دوران پیشرفت چشم گیری داشتند و اهمیت برندسازی برای صاحبان مشاغل مختلف آشکار شده بود، در نتیجه طراحی های لوگو جلوه ی دیگری به خود گرفتند و به سمت مدرن شدن پیش رفتند. حلقه های المپیک به عنوان یک لوگوی معروف در ابتدای قرن 20 م طراحی شد و تا به امروز حتی ذره ای از محبوبیت این نشان و آرم یا همان لوگو نکاسته است. در این قرن بزرگ‌ترین شرکت‌ها برای خود لوگوهایی طراحی کردند. از جمله این شرکت های طراحی لوگو می توان کمپانی های مشهور زیر را نام برد. خیلی از برندهایی که در بالا نام آن‌ها را ذکر کردیم درامد بسیار زیادی فقط به خاطر طراحی لوگو و حتی دیزاین دوباره لوگوی خود به دست آورده اند. باید بدانید که علاوه بر ارزش بالای محصول تولیدی این شرکت ها، دلیل دومی که شما از آن ها خریداری می کنید تبلیغات گسترده با استفاده از شعارهای تبلیغاتی به همراه لوگوی منحصر به فرد آن ها می باشد.

چرا لوگو نیاز داریم؟

طراحی لوگو یک مبحث مهم در خلق یک برند می باشد که 40 درصد از کار برندینگ و یا خلق برند را تشکیل می دهد. همه ما هر روزه با تعداد زیادی لوگو و آرم سر و کار داریم که بعضا نیز خودآگاه و ناخودآگاه با بعضی از آنها ارتباط برقرار می کنیم. لوگو ها به صورت کلی در راستای افزایش درآمد یک برند یا کسب و کار طراحی می شوند. به گونه ای که این لوگو بتواند در عین سادگی ارتباط مناسب را با مخاطبان آن کسب و کار ایجاد کند و پیام ها، اهداف و ارزشهای آن برند یا کسب و کار را به آنها انتقال دهد. اما همه این لوگوهای موجود در اطراف ما برپایه یک استاندارد مشخص طراحی می شوند. در این مقاله سعی داریم تا شما را با انواع لوگو و سبک های مختلف در طراحی لوگو آشنا کنیم.
لوگوی انتزاعی
لوگو انتزاعی اسپاکل اسلگان

همانطور که قبلا نیز اشاره شد، لوگو رو می توان مهم ترین عنصر در ایجاد هویت بصری و برندینگ نام برد. یک نشان حرفه ای باید به گونه ای طراحی شود که در راستای برنامه های افزایش درآمد بوده و در ذهن مخاطب ماندگار باشد.

ک مسئله ای که همواره پیش از طراحی آرم و لوگو ذهن کارفرما و یا طراح را مشغول خود می کند، انتخاب نوع و یا سبک طراحی لوگو است. خوب است بدانید که هر طراحی ، می تواند با توجه به تجربه خود سبک شخصی مورد نظرش را بیافریند. می توانیم این جمله را به این تعمیم بدهیم که شاید بتوان گفت هزاران هزار سبک در طراحی آرم و نشان وجود دارد ولی این سبک ها نیز برپایه چند سبک اصلی و استاندارد جهانی خلق شده اند.

به طور کلی 9 سبک متفاوت در طراحی لوگو وجود دارد که ما در این مقاله آنها را به شما معرفی کرده و کاربردهای آنها را نیز به شما نشان می دهیم البته به همراه  مثال هایی از لوگوهای معروف در دنیا که بر پایه همان سبک طراحی شده اند و تاکنون جزو موفق ترین و با ارزشترین لوگو ها هستند.

چرا باید انواع لوگو را بشناسیم؟

شما چه به عنوان یک طراح و چه به عنوان یک کارآفرین نیازمند این هستید تا انواع لوگو و کاربردهای آنهارا بشناسید. به عنوان یک طراح شما باید بتوانید نوع لوگو مورد نظر خود را با توجه به خواسته کارفرما تشخیص داده و لوگو را به همان سبک طراحی کنید و یا با علم بر کاربردهای سبک های مختلف طراحی لوگو، بهترین و مناسب ترین لوگوها را برای کارفرمایان خود خلق کنید.

به عنوان یک کارآفرین نیز شما میتوانید با شناخت این سبک ها و بررسی آنها نوع لوگوی مورد نظر خود را برای کسب و کارتان تشخیص دهید و در پی طراحی لوگو به سبکی که انتخاب کرده اید باشید. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که همواره مشاوره با یک فرد متخصص همواره بهترین نتیجه هارا برای شما به ارمغان می آورد. پس سعی کنید قبل از آن که نوع لوگو مورد نظر خود را انتخاب کنید، حتما با یک طراح لوگو حرفه ای مشورت و تبادل نظر کنید

انواع لوگو و آرم

در ادامه می خواهیم انواع لوگوها و آرم هارا با یکدیگر بررسی کنیم تا به یک شناخت کلی پیرامون طراحی های لوگو برسیم. این موضوع را بخاطر داشته باشید که از دو نظر دانستن انواع لوگو ها برای شما مهم می باشد.

1- اگر طراح هستید: در صورتی که شما یک طراح لوگو می باشید، باید توانایی شناخت سبک های مختلف لوگو را داشته باشید. این موضوع باعث می شود تا بتوانید به کارفرما اطلاعات دقیق تری بدهید و با خواسته او در روند طراحی لوگو بیشتر آشنا شوید. معمولا طراحانی که با انواع لوگو ها و سبک های آن آشنایی ندارند ، نمی توانند یک کار خوب و حرفه ای را به کارفرما تحویل دهند.

2- اگر کارفرما هستید: در صورتی که شما کارفرما هستید و قصد دارید برای کسب و کار خود یک لوگو سفارش دهید، باید با انواع سبک های لوگو آشناییت داشته باشید و لوگوهای مختلف را ببینید تا بتوانید سلیقه خود را به درستی تشخیص دهید.

بیشتر کارفرمایان توانایی یک انتخاب درست در طراحی و ساخت لوگو را ندارند و نمی دانند چه لوگویی مورد پسند آنها می باشد. از همین رو بعد از اینکه لوگو برای کارفرما طراحی شد، باب میل آنها نمی باشد.

برای اینکه هردو طرف، چه طراح و چه کارفرما ، در آخر پروژه رضایت داشته باشند، بهتر است با انواع مختلف لوگو آشنا باشند. هرچند اگر شرکت یا فردی که با آن همکاری می کنید، یک فرد یا شرکت حرفه ای باشد، می تواند بدون داشتن اطلاعات کارفرما در مورد انواع لوگو ، یک لوگوی حرفه ای به شما تحویل دهد.

انواع لوگو
  • لوگو مونوگرام
  • تایپ
  • لوگو تصویری
  • انتزاعی
  • مفهوی
  • ترکیبی
  • میینیمال
  • سه بعدی

انواع لوگو و آرم 

لوگو مونوگرام:
علائم اختصاری، مونوگرام یا Letter mark لوگویی است که بر پایه تایپوگرافی طراحی می شود. مونوگرام معمولا می تواند شامل حرف اول یا چند حرف اول و یا خلاصه حروف اسم تجاری یک شرکت باشد که به صورت یک علامت اختصاری طراحی می شود. اصل سادگی در طراحی لوگو مونوگرام، بسیار بسیار مهم و قابل توجه است. لوگو هایی که به صورت مونوگرام طراحی می شوند اکثرا لوگوهایی خلاقانه هستند. دلیل این موضوع نیز ذاتا در خود مونوگرام بصورت بدیهی وجود دارد، به این شکل که لوگوهای مونوگرام همواره دست بازی را به طراح لوگو بکارگیری عنصر خلاقیت می دهد. هیولت پاکارد (HP)، جنرال الکتریک، IBM، ناسا و مک دونالد نمونه لوگوهایی هستند که در سبک مونوگرام طراحی شده اند.
لوگو برجیا-تایپوگرافی
لوگوی شاکری تایپوگرافی
لوگو تایپوگرافی

این سبک از لوگو برای شرکت هایی که دارای نام مختصر خاص و متفاوت هستند بسیار مطلوب و قابل استفاده است. شما روزانه با بسیاری از لوگو تایپ ها مواجه بوده و در ارتباط هستید، بنابراین می توان مثال های بسیاری از لوگوهای معروف مانند کوکاکولا، گوگل و… را برای طراحی لوگو به سبک تایپوگرافی زد.

لوگو تصویری

علائم تصویری، سمبل، آیکون، پیکتوگرام یا Pictorial mark ها عمدتا بر پایه یک تصویر گرافیکی طراحی می شوند.

سبکی که بیشتر شامل آیکون ها و یا شمایل گرافیکی است. این نوع لوگو ها انتخاب های بیشتری را در طراحی به کارفرما و طراح در جهت مفهوم سازی و زیباسازی لوگو می دهد. همواره تصاویر ابتدایی ترین و سریع ترین راه انتقال مفهوم از گذشته دور تا امروز بوده اند. پس تاثیر و ماندگاری لوگو تصویری بر روی ذهن مخاطب امری بدیهی و مسلم است.

به طور کلی این لوگو بوسیله اشکال، آیکون ها، طرح ها و رنگ های مختلف طراحی می شود که یک نماد بصری را برای کسب و کار شما خلق می کند. این نوع لوگو بسیار مناسب شرکت هایی است که می خواهند تصویری ماندگار از کسب و کار خود را روی ذهن مخاطب به یادگار بگذارند.

طراحی این نوع آرم آن هم به ساده ترین صورت و با مفهوم بالا، کار مشکلی در بین طراحان است که نیازمند دانشی جامع در زمینه های مختلف طراحی برای طراح است. لوگو های تصویری جزو رایج ترین لوگوهای موجود در دنیا هستند که به عنوان مثال می توان از لوگو شرکت های بنز، توییتر و اپل به عنوان لوگوهای طراحی شده در سبک تصویری نام برد.

لوگوی تصویری
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • دسترسی
  • اضافه به سبدخرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • Weight
  • ابعاد
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Click outside to hide the compare bar
مقایسه